Constitution

Malaysia 1957 Constitution (reviewed 2007)

Table of Contents

FOURTH SCHEDULE. Oaths of Office of Yang di-Pertuan Agong and Timbalan Yang di-Pertuan Agong [Article 37]

PART 1. OATH OF YANG DI-PERTUAN AGONG

Kami ….. ibni ….. Yang di-Pertuan Agong bagi Malaysia bersumpah dengan melafazkan:

Wallahi; Wabillahi; Watallahi;

maka dengan lafaz ini berikrarlah kami dengan sesungguh dan dengan sebenarnya mengaku akan taat setia pada menjalankan dengan adilnya pemerintahan bagi Malaysia dengan mengikut sebagaimana Undang-undang dan Perlembagaan Negeri yang telah disah dan dimasyhurkan dan yang akan disah dan dimasyhurkan di masa hadapan ini. Dan lagi kami berikrar mengaku dengan sesungguh dan dengan sebenarnya memeliharakan pada setiap masa Agama Islam dan berdiri tetap di atas pemerintahan yang adil dan aman di dalam negeri.

PART 2. OATH OF TIMBALAN YANG DI-PERTUAN AGONG

Kami ….. ibni ….. yang telah dilantik menjadi Timbalan Yang di-Pertuan Agong bagi Malaysia bersumpah dengan melafazkan:

Wallahi; Wabillahi; Watallahi;

dan dengan lafaz ini berikrarlah kami dengan sesungguh dan dengan sebenarnya mengaku akan taat setia pada menjalankan tanggungan kami yang telah ditetapkan dan yang akan ditetapkan pada suatu masa ke suatu masa yang ke hadapan ini oleh Undangundang dan Perlembagaan Negeri Malaysia.

PART 3. ENGLISH TRANSLATIONS

We ….. ibni ….. Yang di-Pertuan Agong of Malaysia do hereby swear:

Wallahi; Wabillahi; Watallahi;

and by virtue of that oath do solemnly and truly declare that We shall justly and faithfully perform (carry out) our duties in the administration of Malaysia in accordance with its laws and constitution which have been promulgated or which may be promulgated from time to time in the future. Further We do solemnly and truly declare that We shall at all time protect the Religion of Islam and uphold the rules of law and order in the Country.

We ….. ibni …… being elected to be the Timbalan Yang di-Pertuan Agong of Malaysia do hereby swear:

Wallahi; Wabillahi; Watallahi;

and by virtue of that oath do solemnly and truly declare that We shall faithfully perform (carry out) our duties as Timbalan Yang di-Pertuan Agong as laid down and as may from time to time be laid down by the laws and the Constitution of Malaysia.

Get more fascinating contents like this on Facebook.